Inspiracją do napisania niniejszej innowacji był udział w projekcie
mobilności JOB SHADOWING IN ACTION realizowanym w ramach Erazmusa Plus oraz
obserwacji pracy szkoły Escola Fedac Prats
w Prats de Lluçanès w
Hiszpanii. Możliwość porównania metod i form pracy, a częściowo także
treści programowych w naszej szkole ze szkołą w Hiszpanii była przyczyną
wielu przemyśleń związanych przede wszystkim z analizą własnego warsztatu
pracy, predyspozycji zawodowych, metod i form nauczania, możliwości
wprowadzenia pewnych modyfikacji w pracy z dziećmi. Pobyt w Hiszpanii
i obserwacja tamtejszych nauczycieli przyczyniły się do zweryfikowania
pewnych utartych schematów, których się trzymałam, innego spojrzenia na dziecko
(ucznia), rodzica – jako partnera w nauczaniu, a także sam proces
dydaktyczny.
Głównym celem niniejszej innowacji jest wspomaganie
wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, wspieranie go w jego całościowym
rozwoju, w wierze we własne możliwości, umiejętności zaprezentowania siebie,
efektów pracy własnej i innych, ale także poprawa jakości pracy szkoły poprzez
podniesienie skuteczności wychowania i kształcenia.
Zastosowane innowacyjne metody nauczania z naciskiem na własną aktywność i działanie ucznia, ułatwią przyswajanie wiedzy teoretycznej, wpłyną na
uatrakcyjnienie zajęć, a tym samym wzbudzą większą motywację do nauki. Zdobytą
w ten sposób wiedzę i umiejętności uczniowie bez trudu będą oni mogli
zastosować i wykorzystać w życiu codziennym.
Innowacja będzie miała również duży wpływ na postawy społeczne uczniów.
Realizowane zajęcia rozwiną u nich umiejętność współdziałania i współżycia w grupie, samodzielność i wytrwałość w dążeniu do
celu, jak również umiejętność czerpania radości i satysfakcji z pracy
własnej, grupowej, zespołowej. Będą miały wpływ na integrację zespołu, poczucie
więzi, odpowiedzialności, a także empatię, życzliwość i chęć pomocy innym.
Założeniem innowacji jest także wychowanie do życia społecznego, uczestnictwa w
historii i kulturze miasta, poznawania świata przyrody w terenie. Wychodząc
naprzeciw postępowi technicznemu podczas zajęć w dużym zakresie będzie
wykorzystana technologia informacyjna i
komunikacyjna
Zajęcia prowadzone w sposób innowacyjny pozwolą na rozwój kreatywności
i wyobraźni, poszerzenie zainteresowań,
a także rozwój talentów uczniów.
Innowacja będzie realizowana przez 3 lata i obejmie pierwszy etap edukacyjny
nauki w szkole podstawowej. Tym samym będzie dotyczyć uczniów klasy pierwszej,
drugiej i trzeciej.
Innowacja będzie realizowana podczas pierwszego etapu edukacyjnego
nauki w szkole podstawowej tj. w klasie I, II i III. Dotyczyć będzie zarówno
sfery opiekuńczo – wychowawczej, jak i dydaktycznej. Będzie realizowana podczas
zajęć z wszystkich edukacji przewidzianych w programie dla tego etapu edukacyjnego.
Realizowane treści będą zgodne z podstawą programową oraz realizowanym
programem nauczania, a także założeniami Szkolnego Programu Wychowawczego
i Szkolnego Programu Profilaktyki. Innowacja
będzie dotyczyła wdrożenia metod pracy zaobserwowanych podczas projektu
mobilności w Hiszpanii. Najważniejszy w procesie nauczania będzie uczeń, jego
aktywność i działalność, natomiast zmniejszy się rola nauczyciela, który będzie
inspirował do działania i kierował realizowanymi przez uczniów zadaniami i
projektami. Zadania będą dostosowane do właściwości wiekowych i możliwości
uczniów. Mniejsza będzie również rola podręcznika, który będzie miał znaczenie
drugorzędne. Po zajęciach zasadniczych związanych z aktywnością dziecka, wiedza
i umiejętności będą weryfikowane i uzupełniane z wykorzystaniem
podręczników.
Podczas realizacji innowacji nauczyciel będzie się wspierał znanymi koncepcjami pedagogicznymi i psychologicznymi. Zostaną zastosowane wybrane metody i techniki takich autorytetów jak: Celestyn Freinet, Maria Montessori, Paul Dennison, Howard Gardner, Jagoda Cieszyńska, Vit Hejny, Sebastian Kneipp.
Skąd pomysł na innowację? Więcej można przeczytać tutaj:
JOB SHADOWING IN ACTION - wspomnienia i przemyślenia własne
Podczas realizacji innowacji nauczyciel będzie się wspierał znanymi koncepcjami pedagogicznymi i psychologicznymi. Zostaną zastosowane wybrane metody i techniki takich autorytetów jak: Celestyn Freinet, Maria Montessori, Paul Dennison, Howard Gardner, Jagoda Cieszyńska, Vit Hejny, Sebastian Kneipp.
Skąd pomysł na innowację? Więcej można przeczytać tutaj:
JOB SHADOWING IN ACTION - wspomnienia i przemyślenia własne
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz